مالک محصول
مالک محصول؟ مدیر تولید؟ مدیر برنامه؟…
بله بسیاری از شرکت ها این نقش را بسیار متفاوت می دانند. همچنین، با استفاده از اصطلاحات مختلف، بسیاری از چارچوب گسترده ای به سردرگمی اضافه می شوند.
مدیر محصول: این نام شناخته شده ترین در میان تکنولوژی های غول پیکر است، به نام چند: آمازون، اپل، فیس بوک، گوگل، اوبر، و غیره به طور معمول این نقش نیاز به دانش فنی قوی، به ویژه در گوگل و آمازون - انتظار می رود PM زبان مهندسان، مهمتر از همه این است که بسیاری از محصولات ارائه شده توسط این شرکت ها به لحاظ تکنولوژیکی چالش برانگیز هستند (خدمات ابر، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، و غیره ...)
مدیر برنامه: این همان چیزی است که مایکروسافت همان نقش مدیریت یک محصول را که توسط بسیاری از رقبای آن مورد استفاده قرار میگیرد، میپردازد. احتمالا صدایی متمایز است؟ مطمئن نیستم. اما من موافقم که آن کمتر شهودی است، چرا که آنچه که یک برنامه تعریف می کند دقیقا همان چیزی است که محصول در مورد آن نیست. علاوه بر این، مدیر برنامه می تواند به معنای چیز کاملا متفاوت به خصوص در منطقه مدیریت پروژه باشد.
صاحب محصول: من از این اصطلاحات در عنوان این مقاله استفاده کرده ام؛ زیرا این در میان تازه کارها گسترده تر است و بیشتر در زمینه Agile Scrum پذیرفته شده است. با این حال، من ترجیح می دهم برای این یکی، به عنوان مالکیت محصول باید به کل تیم کار بر روی محصول، و نه به یک فرد اختصاص داده است.
علاوه بر این، اگر ما مقادیر معروف چارچوب چابک مقیاس بزرگ مانند LeSS (Scrum Scrum Scrum) و SAFe (Scale Agile Framework) را مقایسه کنیم، آنها تعریف خاصی از نقش مالک / مدیر محصول دارند، اما آنها بسیار سازگار نیستند.